Demi manfaat ILMU, kita Bertemu dan Bertamu...

Friday, July 7, 2017

Kembali berusrah..

Semasa dalam pengajian dahulu, ada kala saya begitu tertekan apabila tiba giliran untuk berusrah. Meski tidak dinafikan isi di dalamnya baik untuk santapan rohani dan saling mengingatkan, namun saya sedari bahawa teori yang saya miliki tidak sama dengan apa yang saya amalkan.

Saya menanggapi usrah ketika itu sebagai beban. Sering juga saya tidak faham apa yang saya katakan. Bertahun-tahun lamanya saya tercampak sendirian apabila menjauhi diri dengan usrah dan perkataan usrah.

Ada kala saya keliru dengan segelintir yang saya anggap faham tentang islam. Sehinggalah berlaku pergelutan dan perbahasan serta mencampakkan sebahagian yang saya kenal dalam ketirisan ukhwah yang ketara. Namun siapa sangka..?

Namun, pada usia begini..saya mulai faham bahawa sahabat yang baik merupakan rezeki kehidupan yang tidak boleh kita tinggalkan. Usrah yang saya kenali hari ini, jauh berbeza dari saat pengajian dahulu. Biarlah apa yang dikata...saya berusrah dengan niat beribadah kepada Allah. Bukan untuk yang selainNya. Noktah

No comments: